Ensimmäinen Luonnon Päivä Liesjärven kansallispuistossa 4.2.2017

Lauantai 4.2.2017

Päätimme viettää Suomen ensimmäistä luonnon päivää v. 1956 perustetussa Liesjärven kansallispuistossa Tammelassa. Matkaan lähdimme aamulla klo 8.00 usvaisessa säässä, pakkasta 1 aste. Matkan pituus meiltä n. 80 km ajomatkan kesto 1 h 10 min. Hiukkasen pidempi matka kuin Nuuksioon. Meitä ei kuitenkaan viehättänyt ajatus Nuuksion ahtaista parkkipaikoista ja karnevaalitunnelmasta.

Pirttilahden parkkipaikalla Liesjärven rannalla oli vain muutama auto ja muita retkeilijöitä ei näkynyt. Valinta tuntui heti alkuun oikealta.

Hyypiökämpan kohdalla rohkeat ja varmaan viluisetkin
yöpyjät valmistelivat aamupalaa.

Polut olivat tosi jäiset alkumatkan kulkiessa kapeaa niemeä. Sipsutellen ja tasapainotellen matka eteni hitaasti. Helposti pystyi kuvittelemaan, miten kaunis maisema on myös kesällä. Kuvista tuli kuin mustavalkoisena otettuja johtuen hämärän usvaisesta säästä.
Virtaavassa paikassa sulaa.

Polkuja risteili sinne tänne. Minä vaistomaisesti valitsen väärän, mutta mieheni
 opastuksella en pääse eksymään (onneksi hänellä on puhelimessa GPS ja retkikartta.fi),.

Taiteellista mäntymetsää.
Mennessämme syvemmälle metsään polut tulivat helpompi kulkuisemmiksi, koska lunta enemmän. Eväät söimme järven rannalla. Lintuja ei näkynyt, mutta jonkin verran niillä tuntui olevan kevättalven mielialaa, koska laulua kuului.

Matkaa Pirttilahdelta Korteniemelle oli 5.2 km. Korteniemen perinnetila on auki vain kesäisin, mutta maisema sen ympärillä on talvellakin kaunista. Muitakin retkeilijöitä alkoi näkyä
Perinnetila Hämeessä kuin suoraan Niskavuori elokuvista.
Hieno taukopaikka Korteniemellä. Harmillista, että sisällä oli kuivaa heinää, joten allergian vuoksi ruokailimme ulkona.

Paluumatkalla hieno korppi teki kierroksen yllämme. Huomatessaan meidät hyvinravituiksi ja askeltemmekin olevan kohtuullisia lähti se muille maille. Joitain pienten eläinten jälkiä maassa lumeen piirtyneinä näkyi. Kateellisena katsoimme kuitenkin toisen retkeilijän nastakengien jättämiä jälkiä lumen alle jäähän.

Tapanin myrsky vuonna 2011 oli kaatanut kovasti metsää kuten voit todeta videosta.

Ilman puhtauden mittareita, naavaa, löytyi koivujen oksilta Naava on myös luonnon oma lääkekasvi, intiaanit käyttivät antibiootin tavoin.

Puunhalaaja haasteellisessa tehtävässä. Kädet eivät tästä kasva.
Jäiset lumikerroksiset pitkospuut olivat erittäin haastavia. Askeleet rikkoivat jään ja välillä tuntui, kuin pohja liikkuisi jäiden putoillessa maahan kenkien alta.

Suomen luonnosta voi nauttia monin tavoin.
Mikä on kulkijan kulkea hienoa kuusikujaa.
Jos jää kotiin odottamaan hyviä, aurinkoisia retki-ilmoja jää paljon kokematta. Elämä pitää elää elämällä - ei odottamalla. Me sukelsimme talveen.

Liesjärvi on hieno, rauhallinen luontokohde aivan pääkaupunkiseudun tuntumassa.

Seuraavat luonnon päivät 20.5, 17.6, 26.8.
Meidän lähtiessä seuraava porukka rinkkoineen sukelsi talveen ja yöpymään maastoon.
Retkemme. Askeleta tuli 20200.